PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

2025-04-17

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

 

 

Fundacja przyznaje pomoc finansową, tzw. stypendia Guggenheima (ang. Guggenheim Fellowship), naukowcom, nauczycielom i twórcom, którzy wykazali się wyjątkowym dorobkiem na polu nauki, kultury i sztuki (z pominięciem sztuk scenicznych i filmu). Stypendyści tworzą tzw. setną klasę stypendystów (ang. 100th Class of Fellows).


Klasa została wybrana na podstawie zarówno wcześniejszych osiągnięć zawodowych, jak i wyjątkowych planów uwzględniających badania i projekty artystyczne, odnoszące się do aktualnych tematów i kwestii, takich jak zmiany klimatyczne, badania rdzennej ludności, tożsamość, demokracja i polityka, uwięzienie i ewoluujący cel społeczności. Każdy stypendysta otrzymuje dotację na prowadzenie niezależnej pracy na najwyższym poziomie w „możliwie najbardziej swobodnych warunkach”.


W czasach, gdy życie intelektualne jest atakowane, stypendium Guggenheima świętuje stulecie wspierania życia i pracy wizjonerskich naukowców, uczonych, pisarzy i artystów
– powiedział Edward Hirsch, wielokrotnie nagradzany poeta i prezes Fundacji Guggenheima – Wierzymy, że ci kreatywni myśliciele mogą podjąć wyzwania, przed którymi wszyscy dziś stoimy i poprowadzić nasze społeczeństwo ku lepszej i pełnej nadziei przyszłości.

 

Krzysztof Wołek / fot. Krzysztof Chrobak


Setna klasa stypendystów jest częścią całorocznych obchodów Fundacji Guggenheima, upamiętniających stulecie jej transformacyjnego wpływu na amerykańskie życie intelektualne i kulturalne. Od powstania w 1925 roku Fundacja przekazała ponad 400 milionów dolarów na wsparcie ponad 19 000 pisarzy, uczonych, naukowców i artystów w ponad 50 różnych dziedzinach studiów z zakresu sztuk pięknych, nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych. Wśród dotychczasowych stypendystów objętych prestiżowym programem Fundacji byli pionierzy nowych form sztuki, którzy dokonali odkryć zmieniających świat, dali głos wszelkim doświadczeniom i odpowiedzieli na niektóre z największych pytań naszego społeczeństwa, wśród nich m.in. tancerka i choreografka Martha Graham, czy kompozytor Aaron Copland.


Za sprawą programu stypendialnego Fundacja przyczyniła się do rozwoju karier laureatów nagród poetyckich, National Book Award i Pulitzera; artystów wystawianych w The Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art i renomowanych galeriach; filmowców, którzy zdobyli Oscary i zrewolucjonizowali filmy dokumentalne; tancerzy, którzy ustanowili zupełnie nowe sposoby poruszania się; oraz kompozytorów, którzy tworzyli według własnych zasady nowej muzyki. Stypendium otrzymało również wielu późniejszych laureatów Nagrody Nobla.

 

Rodzina Guggenheimów to potomkowie Meyera Guggenheima, którzy zasłynęli sukcesami w górnictwie i hutnictwie, a później z działalności filantropijnej na rzecz różnych dziedzin, takich jak lotnictwo, czy sztuka nowoczesna.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.