Aktualności
Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship
2025-04-17
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Fundacja przyznaje pomoc finansową, tzw. stypendia Guggenheima (ang. Guggenheim Fellowship), naukowcom, nauczycielom i twórcom, którzy wykazali się wyjątkowym dorobkiem na polu nauki, kultury i sztuki (z pominięciem sztuk scenicznych i filmu). Stypendyści tworzą tzw. setną klasę stypendystów (ang. 100th Class of Fellows).
Klasa została wybrana na podstawie zarówno wcześniejszych osiągnięć zawodowych, jak i wyjątkowych planów uwzględniających badania i projekty artystyczne, odnoszące się do aktualnych tematów i kwestii, takich jak zmiany klimatyczne, badania rdzennej ludności, tożsamość, demokracja i polityka, uwięzienie i ewoluujący cel społeczności. Każdy stypendysta otrzymuje dotację na prowadzenie niezależnej pracy na najwyższym poziomie w „możliwie najbardziej swobodnych warunkach”.
W czasach, gdy życie intelektualne jest atakowane, stypendium Guggenheima świętuje stulecie wspierania życia i pracy wizjonerskich naukowców, uczonych, pisarzy i artystów – powiedział Edward Hirsch, wielokrotnie nagradzany poeta i prezes Fundacji Guggenheima – Wierzymy, że ci kreatywni myśliciele mogą podjąć wyzwania, przed którymi wszyscy dziś stoimy i poprowadzić nasze społeczeństwo ku lepszej i pełnej nadziei przyszłości.
Krzysztof Wołek / fot. Krzysztof Chrobak
Setna klasa stypendystów jest częścią całorocznych obchodów Fundacji Guggenheima, upamiętniających stulecie jej transformacyjnego wpływu na amerykańskie życie intelektualne i kulturalne. Od powstania w 1925 roku Fundacja przekazała ponad 400 milionów dolarów na wsparcie ponad 19 000 pisarzy, uczonych, naukowców i artystów w ponad 50 różnych dziedzinach studiów z zakresu sztuk pięknych, nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych. Wśród dotychczasowych stypendystów objętych prestiżowym programem Fundacji byli pionierzy nowych form sztuki, którzy dokonali odkryć zmieniających świat, dali głos wszelkim doświadczeniom i odpowiedzieli na niektóre z największych pytań naszego społeczeństwa, wśród nich m.in. tancerka i choreografka Martha Graham, czy kompozytor Aaron Copland.
Za sprawą programu stypendialnego Fundacja przyczyniła się do rozwoju karier laureatów nagród poetyckich, National Book Award i Pulitzera; artystów wystawianych w The Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art i renomowanych galeriach; filmowców, którzy zdobyli Oscary i zrewolucjonizowali filmy dokumentalne; tancerzy, którzy ustanowili zupełnie nowe sposoby poruszania się; oraz kompozytorów, którzy tworzyli według własnych zasady nowej muzyki. Stypendium otrzymało również wielu późniejszych laureatów Nagrody Nobla.
Rodzina Guggenheimów to potomkowie Meyera Guggenheima, którzy zasłynęli sukcesami w górnictwie i hutnictwie, a później z działalności filantropijnej na rzecz różnych dziedzin, takich jak lotnictwo, czy sztuka nowoczesna.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.